Zona istorica pe care o putem vedea astazi in oras,
dateaza numai de la inceputul secolului al XVIII-lea,
ceea ce a facut ca Timisoara sa fie cunoscuta de multi
doar ca oras baroc. Orasul are insa o istorie mult mai
veche, care nu a lasat urme in configuratia sa actuala,
singura cladire pastrata din perioada medievala fiind
Castelul Huniade.
Timisoara se afla asezata intr-o zona de campie mlastinoasa,
unde canale ale Begai si Timisului inundau periodic
teritoriul.Acest paienjenis de canale si mlastini a
creat confuzia care a dus la numirea TIMISOARA a orasului
de pe Bega.
Unii autori sustin ca ar fi existat o asezare fortificata
romana in aceasta zona, Zurobara sau Zambara, cucerita
ulterior de goti si apoi de avari (care ne-ar fi lasat
numele de Bega dat raului). Urme ale acestei asezari
nu au fost descoperite si se presupune ca ea s-ar fi
scufundat in mlastina. Se pastreaza urmele asa numitului
"Sant Roman" care ar fi ocolit asezarea la
nord.
Dupa retragerea avarilor a aparut aici o localitate
romaneasca. In 896 Glad, al carui voievodat istoria
il plaseaza in aceasta zona, recunoaste suzeranitatea
ungara.
In 1010, regiunea a fost anexata la Ungaria. Prima
atestare documentara a Timisoarei dateaza din 1203,
ea fiind numita "Castrum Temesiense".
In secolul al XIII -lea Timisoara, sediu al comitatului
Timis, si posesoare a unui domeniu feudal, are o structura
bipolara : cetate de o forma patrulatera, are o trama
stradala aproximativ rectangulara, si o textura densa
(ea se intindea intre actualul Castel Huniade si limita
terenului Comandamentului Militar din Piata Libertatii)
; asezare rurala, mai afanata, se dezvolta neordonat
in nordul Cetatii.
Intre 1315 si 1323, dezvoltarea localitatii este favorizata
de stabilirea aici a resedintei regelui Carol Robert
de Anjou, impreuna cu curtea sa. Se construieste in
Timisoara un castel, refacut ulterior de catre Huniazi
(actualul aspect al Castelului Huniade se datoreaza,
dupa o serie de transformari si reconstructii, unei
restaurari in stil romantic din 1910).
Dupa caderea Belgradului in 1521, Timisoara devenita
sediul "Capitanatului General al Campiei",
este fortificata in graba cu ajutorul unor arhitecti
italieni. Cel putin trei dintre turnurile portilor sunt
refacute cu acest prilej. Cronicarul turc Mustafa Gelalzade
numeste Timisoara "O cetate pizmuita, cea mai insemnata
si cea mai puternica dintre cetatile tarii Transilvaniei,
cetatea aceea puternica dorita de toti sultanii".
Timisoara rezista asiediului otoman din 1551, dar in
vara urmatoare, turcii ocupa suburbiile si cuceresc
Turnul Apei , obligand garnizoana sa capituleze.
Structura populatiei se modifica. Apar orasenii musulmani
privilegiati. Alaturi de mestesuguri si agricultura,
se dezvolta comertul. In a doua jumatate a secolului
al XVII -lea, orasul este impartit in patru cartiere,
iar suburbiile in 10 mahalale. Casele sunt din chirpici,
acoperite cu sindrila, si strazile sunt podite cu scandura.
Se consuma apa din Bega (numita de localnici, datorita
confuziei amintite, Timis), si tot aici se arunca gunoaiele.
Aglomerarea are un caracter polinuclear, datorat atat
conditiilor geografice (mlastini, canale) cat si ratiunilor
strategice (cartierele fiind fortificate independent).
Pozitia geografica a Timisoarei face ca la inceputul
sec. al XVIII-lea, odata cu expansiunea Imperiului Austriac,
sa devina din nou un punct strategic important. De aceea
in 1716, armata imperiala austriaca condusa de printul
Eugen de Savoya asediaza cetatea. Garnizoana otomana
capituleaza si se retrage odata cu populatia civila
musulmana la sud de Dunare. In urma pacii de la Passarowitz
(Pazarevac) 1718, intreg Banatul alaturi de alte teritorii
ale Imperiului Otoman, intra in stapanire austriaca,
devenind domeniu al coroanei.
Dupa cucerire incepe un amplu proces de colonizare,
in special cu populatie catolica, de origine germana,
venita din Wurtsnberg ,Schwaben, Nassau, etc. Clima
proasta duce la o mortalitate ridicata, documentele
atestand numeroase decese la 2-3 luni dupa sosire, din
cauza malariei. Din acest motiv cresterea populatiei
orasului este asigurata mai ales prin emigrari, ceea
ce face ca populatia catolica germana sa devina procentual
importanta (situatie care insa nu apare pe tot teritoriul
Banatului). IImigrantii fiind in mare parte mestesugari,
se dezvolta manufacturile, fabricile si comertul.
Primele actiuni de sistematizare se datoreaza tocmai
necesitatii de asezare a acestor imigranti. Aceste actiuni
continuate pana la sfarsitul secolului asupra majoritatii
asezarilor autohtone din Banat si creand asezari noi,
vor determina aparitia unor retele de localitati compacte,
cu plan ordonat.
Dar operatiunea de cea mai mare anvergura o reprezinta
lucrarile hidrotehnice de regularizare a raurilor si
de asanare a mlastinilor. In anii 1728 - 1732, raul
Bega are cursul regularizat de la Faget la Timisoara.
De aici in aval se realizeaza un canal navigabil, reprezentand
pana la aparitia cailor ferate, unica posibilitate de
transport pentru marfurile grele. Timisoara este legata
prin Tisa si Dunare la sistemul fluvial al Europei Centrale.
In 1757, inginerul Maximilian Freumaut proiecteaza
marele sistem de regularizare Timis - Bega, executat
intre anii 1759 - 1761. Pentru realizare acestui sistem,
populatia rurala a efectuat peste trei milioane de zile
de munca, dar ca efect Timisoara este pana astazi ferita
de inundatii.
Dupa 1716, contele Claudiu Florimund de Mercy este
numit prim guvernator al cetatii. Primele lucrari de
constructii pe care acesta le initiaza in oras, sunt
cele destinate fortificatiilor. Pentru ca incinta existenta
nu mai corespundea tehnicii militare a secolului al
XVIII - lea, se studiaza cateva variante de cetati bastionare
tip Vauban ( stelate ) si se realizeaza intre 1723 -
1765 o cetate poligonala cu 9 laturi, ingloband o suprafata
urbana dubla fata de cea a incintei medievale. Un bastion
si portiuni de ziduri pot fi vazute si astazi ( Bastionul
si Muzeul de Etnografie, Crama Cetatii in Piata 700
si Magazinul Fondului Plastic pe Calea Aradului ).
Importata militara a Timisoarei face ca in 1739 sa
se inceapa constructia Cazarmii Transilvania ( pe terenul
din spatele Magazinului Bega si Hotelului Continental
) al carui traseu urmarea pe o portiune un brat navigabil
al Begai, avand deci si rolul de port militar.
Desi primele constructii realizate au fost cele militare,
in 1725, deja se adopta un plan de reconstructie a orasului
interior pe baza unei trame stradale rectangulare. Proiectul
adoptat prevede demolarea tuturor cladirilor existente,
realizate din lemn si chirpici. In mare parte aceasta
este cauza pentru care, in Timisoara, nu se pastreaza
nici o constructie medievala in afara unor portiuni
din Castelul deja amintit.
Noua textura urbana prevedea piete : cea a Iezuitilor
( Sf. Gheorghe ) , Piata Primariei ( a Libertatii ).
Incepand din 1727 se declanseaza o puternica activitate
constructiva. Contele Mercy inainteaza Consiliului de
Razboi (serviciul de constructii civile find complet
despartit de cel militar abia in 1751) un "Regulament
de constructii pentru orasul si Cetatea Timisoarei".
In 1733 o parte a orasului interior este deja ocupata
cu constructii P , P+1 pe zidarie, care formeaza fronturi
continue la strada, conturand cvartate rectangulare,
denumite careuri. Suprafata dintre ziduri crescand,
trama stradala se extinde spre nord si se prevede in
aceasta zona o noua piata rectangulara, Piata Domului
( Piata Unirii ).
Dupa o serie de proiecte succesive si odata cu cresterea
complexitatii compozitiei urbanistice ( piata trebuie
in prima instanta sa cuprinda Palatul Guvernatorului
; mutandu-se Episcopia Catolica de Cenad de la Seghedin
la Timisoara, se prevede aici si o catedrala si Palatul
Episcopal ) piata se va realiza extinsa pe doua careuri.
Trebuie menionat ca majoritatea acestor proiecte sunt
intocmite la Timisoara si nu la Viena. Chiar si autorii
proiectelor s-au format deseori tot la Timisoara. De
exemplu, Caspar Diessel, coautor al Domului Baroc din
Piata Unirii, a venit ca mester zidar in 1722,si este
numit inginer la Timisoara in 1731. Functiuni de invatamant
au Directiunea si Serviciul de Constructii infiintat
in 1766. Directiunea este condusa de un "profesor
de arhitectura si lucrari hidrotehnice" care instruieste
ingineri, devenind cu vremea o adevarata pepiniera.
In 1776 ia fiinta DIRECTIUNEA SI SERVICIUL DE CONSTRUCTII,
institutie condusa de un profesor de arhitectura si
lucrari hidrotehnice, incluzand si un program de invatamint.
O caracteristica a Timisoarei, este ca orasul care
s-a dezvoltat in secolul al XVIII -lea printr-un efort
constructiv important, cu o trama stradala aproape riguros
rectangulara pe directia nord-sud si est-vest, a fost
un oras practic nou, a carui principii de compozitie
nu au tinut cont de vechile trasee, neordonate din perioada
dominatiei otomane. O astfel de reconstructie a orasului
a fost posibila numai odata cu asanarea terenului si
este rezultatul unei proiectari urbanistice (la planseta).
Deci acum 250 de ani, exista in Timisoara un plan urbanistic
clar, pe care se baza toata activitatea constructiva.
Interesant este insa de cercetat cum a putut fi pus
in aplicare acest plan, in conditiile in care el se
referea la o zona dens construita si locuita. Deja din
1776 functiona un Oficiu de Arhitectura al Administratiei
Camerelor care supraveghea orice constructie noua ,
precum si refacerea celor existente. Autoritatile vegheau
la respectarea regimului de inaltime si aliniere, dar
si la respectarea destinatiei functionale a cladirii,
precum si a materialelor de constructie utilizate.
Autorizarea de constructie era ridicata de autoritati
numai daca nu se respecta regulamentul, dar si daca
nu se respecta termenul de realizare a cladirii. Pentru
cladirile existente, a caror amplasamente nu corespundeau
planului urbanistic, se permiteau numai reparatii sau
adaugiri din lemn si chirpici. Administratia indica
de asemenea ce cladiri urmau a fi demolate in anul urmator,
iar asa numitele( Magistrate( raspundeau pentru respectarea
regulamentelor si executarea in termen a demolarilor
inca inainte de aparitia Oficiului de Arhitectura.
In urma razboiului din 1737 - 1739, Banatul redevine
provincie de granita, si Timisoara una din cele patru
(Cetati Principale( ale imperiului. Eforturile constructive
pentru fortificare se inmultesc.
Uriasa documentatie tehnica din aceasta perioada se
pastreaza in mare parte( Planul de raport si proiect(
realizat anual, cuprindea o relevare exacta a situatiei
precum si indicarea lucrarilor ce urmau a fi realizate
in anul urmator. Planului i se anexau piese scrise si
desenate, justificand atat lucrarile executate in anul
respectiv cat si cele propuse, pentru care se cerea
aprobare.
Palanca Mare ( intins cartier care inconjura Cetatea
in exteriorul zidurilor de la est, prin nord pana la
vest ) arde in anul 1838. Avansarea lucrarilor de fortificare
duce la disparitia completa a suburbiilor medievale
Palanca Mare si Palanca MIca
Totusi, in ciuda regulamentelor riguroase, in cetate
nu putem vorbi de o uniformitate stricta a regimului
de inaltime. Cum se explica aceasta ?
Acest regulament, justificat militar, la inceput prevedea
pentru toate cladirile aflate in interiorul fortificatiilor
un regim de inaltime de maximum parter si un etaj, inaltime
care era considerata ca punand la adapost constructiile
de eventualele atacuri de artilerie. Cu timpul,evoluand
tehnica militara, regulamentul se pastreaza cu strictete
doar in preajma zidurilor, cladirile din centru putand
fi construite mai inalte ( de exemplu frontul sudic
al Pietii Unirii ).
Prin urmare, planul urbanistic si de fortificare nu
a avut ca efect numai completa refacere a Cetatii in
cadrul unui perimetru mult mai mare, dar si distrugerea
si refacerea cartierelor exterioare ei. In aceste conditii,
planul prevede noi cartiere. Concomitent, odata cu dezvoltarea
economica a orasului, apare o contradictie intre Cetate,
cu rolul sau militar si administrativ, si cartierele
dezvoltate pe baze economice.
In Cetate se afla majoritatea cladirilor publice :
cele doua( Magistrate(, cel german si cel rascian, reflectand
existenta celor doua comunitati principale, catolica
si ortodoxa ; principalele scoli; spitalul civil si
militar; cazarmi, episcopii, hanuri, pravalii. De aceea,
in spatiul stramt dintre ziduri, suprafata ocupata de
institutii depaseste suprafata ocupata de locuinte.
Un fapt interesant ce merita a fi remarcat e, ca pentru
a subventiona spitalul civil, functiona la subsol o
crama cu pivnita de vinuri, si mai tarziu o posta si
postalionul.
Revenind la noile cartiere exterioare cetatii, proiectul
aprobat in 1744 cuprinde : suburbiile sub administratia
(Magistratului german( , adica suburbia germana ( Josefin
) in vest, si zona de sud a Fabric-ului in est ; suburbiile
sub administratia rasciana, adica Fabric - ului si suburbia
rasciana ( Mehala ) la nord.
Cu toata despartirea riguroasa a jurisdictiei, diferitele
nationalitati ( romani, germani, maghiari, sarbi, evrei
) locuiau relativ amestecate. De aceea, incepand cu
1750 se alege cate un consilier rascian in (Magistratul
german (si invers. De aceea, in Cetate, aflata sub jurisdictie
germana, un careu este ocupat de catedrala si palatul
episcopal ortodox, un alt careu este supus( Magistratului
rascian(, iar o jumatate de careu este predata comunitatii
evreiesti.
In secolul al XIX - lea,Timisoara devine un important
centru industrial, mai ales in zona sa de est, in cartierul
Fabric, unde sunt folosite pentru industrie apele Begai.
In diferitele fabrici lucrau aproape 30.000 de muncitori.
Viata urbana este influentata in aceasta perioada si
de aplicarea numeroaselor inventii tehnice ale secolului,
ca de exemplu :
1853 - telegraful
1857 - iluminatul stradal cu gaz
1857 - legarea la reteaua de cai ferate europene
1867 - tramvaiul cu cai
1870 - 1880 - podurile de lemn sunt inlocuite cu poduri
metalice
1881 - telefonul
1884, 12 XI - Timisoara este primul oras european cu
iluminat electric stradal
1895 - se incepe asfaltarea strazilor
1899 - tramvaiul elecrtric
1912 - 1914 - se modernizeaza reteaua de apa si canalizare
In aceste conditii, la sfarsitul secolului zidurile
devin o piedica in dezvoltarea orasului si se ia hotararea
defortificarii. Daca constructia lor a necesitat 40
de ani, nici demolarea nu a putut fi realizata decat
in 20, intre 1890 si 1910, pastrandu-se inca pana in
deceniul ' 60 Cazarma Transilvania. Desi zona ocupata
de ziduri, care am vazut ca era destul de importanta,
ar fi oferit teren de constructie, pentru ca demolarea
fundatiilor era o lucrare dificila si pentru ca santurile
de aparare au fost umplute cu nisip, zona a fost mult
mai tarziu construita.
O mare parte a acestei zone a fost transformata in
parcuri, si reprezinta centura verde care a dat Timisoarei
renumele de oras al parcurilor, sau (Oras al florilor(.Pe
aceste terenuri s-au construit abia in anii ' 30 vile
cochete.
Demolarea zidurilor a necesitat elaborarea unui nou
plan urbanistic, creand posibilitatea relationarii cartierelor
cu Cetatea, prin frumoasele bulevarde care pornesc din
Piata Resita, cuprind Corso si zona Hotelului Continental,
si se incheie in Piata Traian. Planul urbanistic conceput
la sfarsitul secolului are ca element esential aceasta
axa, care a fost aproape complet realizata pana in 1914,
bordata cu cladiri in stil Secession.
Bulevardul lat denumit Corso, si avand ca centru compozitional
Teatrul National ( 1872 - 1875) ars de doua ori, si
refacut dupa incendiul din 1920 de catre arhitectul
Duiliu Marcu intr-un stil modern, influentat de arhitectura
neoromaneasca, devine la inceputul secolului centrul
civic al orasului. Fronturile sale cuprindeau : Palatul
Loyd ( cu bursa si camera de arbitraj, club, restaurant,
bar si crama ) Palatul Merble si Dauerbach, Palas-ul
( cu braserie si restaurant) Palatul Szechenyi si, vis-a-vis
trei Palate Loeffler si Camera de Comert.
Chiar daca trecerea in revista a cladirilor realizate
in aceasta perioada este foarte sumara, trebuie amintit
frontul de pe Bulevardul 3 August 1919 ( fost 12 Aprilie
) incepand de la Palatul Neptun pana in Piata Traian,
precum si Piata Plevnei ( scuarul Doja ).
In 3 august 1919, Banatul se uneste cu Romania. Dupa
1919, orasul beneficiaza de constructia de biserici
ortodoxe in fiecare cartier. Realizate in stil neoromanesc,
acestea sunt de mult mai mare anvergura decat cele traditionale,
de influenta bizantina, in Tara Romaneasca si Transilvania.
Cea mai importanta dintre ele este impunatoarea Catedrala
Metropolitana, formand un pandat Teatrului National
(Operei) si fiind un cap de perspectiva pe Corso. Constructia
incheiata in 1938, a necesitat eforturi deosebite din
cauza terenului dificil : 1700 de piloni din beton armat,
fundatii mergand pana la 10 m adancime, si consolidarea
lor prin radieri din beton armat de peste 60 cm grosime.
Conceputa de arhitectul Traianescu in stil bizantin
moldovenesc, dar la o scara mult mai mare, cu cele 11
turnuri ale sale, si avand o inaltime de 96 m, Catedrala
a devenit, alaturi de Teatrul National ( Opera ) una
dintre cladirile simbol ale orasului.
Tot intre cele doua razboaie se construiesc vile pe
cheiul Begai si in zona Elisabetin, in sud de Cetate,
in stil neoromanesc si modern cubist.
Astazi orasul trece printr-o perioada esentiala care
poate marca decisiv dezvoltarea sa viitoare. Momentul
de astazi, odata cu modificarile care se produc in orientarea
economica a tarii,a adus o modificare a abordarii sistematizarii
oraselor. Aceasta poate fi o oportunitate care sa marcheze
nu numai dezvoltarea sa viitoare, ci si confortul urban
al locuitorilor. O ocazie similara a avut orasul nostru
dupa 1900, si inaintasii nostrii l-au folosit cu intelepciune.
Putem spune ca pana in 1940 exista o strategie in concordanta
cu ceea ce facusera inaintasii nostrii, catre o dezvoltare
armonioasa vizand toata complexitatea de functiuni urbane,
de la circulatie la dezvoltarea de industrii si la dezvoltarea
fondului locativ.
Dupa 1945, si mai ales dupa anii 60, in ciuda efortului
constructiv important, asistam la o dezvoltare inegala,
cu preponderenta catre constructia de locuinte si industrii,
totul in spatiul strict determinat al perimetrului orasului.
S-au construit astfel cartierele Circumvalatiunii, Calea
Sagului, Calea Girocului, Cartierul Soarelui, zona industriala
Calea Buziasului, si altele. In aceasta perioada orasul
s-a triplat ca populatie. Din motive economice si ideologice,
apare o uniformizare a locuirii in cartierele de blocuri,
numite in literatura de specialitate (orase dormitor(,
lipsite de personalitate si epuizate prin lipsa de confort,
prin circulatia intensa catre asa-zisele( cetati ale
industriei).
Sub aceasta frumoasa denumire, avem o serie de uriase
zone dezorganizate, lipsite de motivatii umane imediate,
si uneori chiar economice, la fel de rupte ca orasul
dormitor de complexitatea si bogatia unei vieti urbane
firesti. Iar ultimii 10 ani suprapun acestei situatii
generale masuri legislative care, puse in practica,
densifica pana la absurd zonele de locuit - asa numitele
indesiri de cartiere de blocuri, fara a suplimenta dotarile
- micsoreaza prospectele stradale, neglijeaza necesitatea
creerii unor zone de recreatie in paralel cu interzicerea
finantarii oricaror constructii culturale sau sociale.
In afara acestei degradari vizibile pentru oricare
dintre noi, se manifesta o degradare dramatica a infrastructurii
urbane ( retele de apa, canalizare, incalzire, sistem
de telecomunicatii, sistemul rutier, etc ), degradarea
in intregime a patrimoniului, construit in zonele istorice
ale orasului si lipsa totala a protectiei economice.
Dupa 1989, apare la Timisoara un nou punct de vedere
privind, atat viata sociala, cat si viata privata.
Acum se dezvolta un interes deosebit pentru initiativa
particulara, concretizat in aparitia multimii de societati
comerciale, sau in aspiratia de a recupera vechile proprietati
de imobile sau terenuri.
Acum, planul director al orasului iesit de pe planseta
urbanistilor, precizeaza masuri si directii de dezvoltare
care sa exploateze la maximum personalitatea acestui
oras.
Planul perfectibil in continuare, concretizeaza concluziile
bazate pe o analiza detaliata a situatiei existente,
luate strada cu strada, casa cu casa, patrimoniul sau
neprecizand functiunile sociale si economice ale zonelor
si impactul socialului asupra fondului construit.
De fapt, planul director, materializeaza o strategie
generala, influentata intim de caracterul specific al
Timisoarei, realizand o viziune coerenta de interventie
in devzoltarea sa.
In afara de aceasta, planul director propune un echilibru
intre spatiul construit si echipamentele urbane in spatiul
neconstruit ( parcuri, zone de agrement de folosinta
cotidiana sau zone de folosinta temporara ,cum ar fi
targurile), asta referindu-se la interiorul orasului,
si echilibrul intre oras si zona sa de influenta din
exteriorul lui, care reprezinta un nor de functiuni
de alta densitate, dar la fel de necesare spatii de
agrement de folosinta periodica, gradinile orasului,
zone de protectie, zone de triaj si antrepozite si nu
in ultimul rand comunele suburbane.
|